Blog Afstudeerstage #7 – Interne analyse!

with Geen reacties

Ik ben erg enthousiast, want deze week ga ik het Design Thinking proces beginnen! Vorige week heb ik het hier al kort over gehad. Het echte werk begint dus deze week. 🙂

 

Stappen die deze week gezet moeten worden

Op dit moment wil ik graag de volgende stappen zetten:

Business model canvas
Value proposition canvas
Persona’s
Customer Journeys
Zoekwoordenonderzoek

Het doel van deze onderzoeken is om je mee te gaan leven met de klant (de ’empathize’ fase in Design Thinking). Sinds Design Thinking helemaal draait om je gebruiker, is het belangrijk om te weten hoe zij omgaan met de problemen die ze tegen komen. Een oplossing is natuurlijk gebruik maken van de nieuwe dienst van WAM.

 

Andere interne analyses

Er zijn al een groot aantal interne analyses gedaan, vooral voor JijOnline. Er is onder andere al een BMC ingevuld. Dit is echter al een tijdje geleden. Ook is er een SWOT-Analyse gedaan, een DESTEP analyse, en is het vijfkrachtenmodel van Porter gebruikt. Deze zijn wel vrij recent, maar toegespitst op JijOnline, en niet op de nieuwe situatie.

Ik moet even kijken of deze analyses wat toevoegen aan het uiteindelijke rapport. Veel onderzoek doen is wat mij betreft geen slecht iets, maar het kan snel teveel worden.

 

Design Thinking… in sketches

Hier zijn alle stappen die ik gezet heb:

 

Persona’s
Voor de persona’s hebben Christiaan en ik anderhalf uur uitgetrokken, alleen maar om deze op te stellen. Zo kwamen we uit op twee hoofdpersona’s: De CEO en de Ondernemer.

In deze persona’s staan ook hun dagindeling, pijnpunten, behoeften en gebruik van digitale media.

 

Op basis van deze persona’s heb ik hun Digitale Contactmomenten opgeschreven, en wat insights en Design Criteria bedacht. Om Insights op te stellen kijk je naar hun intrinsieke motivatie: wat drijft deze persona’s. Deze motivatie sluit goed aan bij hoe je ze kunt helpen.

Naast deze digitale contactmomenten heb ik dus ook insights en design values bedacht:

 

 

Voor de Insights heb ik een lange quote geformuleerd om het verlangen van de persona’s weer te geven.

CEO:
“Ons bedrijf moet het online kanaal inzetten om te groeien. Helaas ben ik niet zo goed met digitale middelen en werkmethoden. Ik wil een consultant inhuren die een online plan for ons faciliteert wat past bij ons bedrijf”

Ondernemer:
“Mijn passie is het inspireren van mensen. Ik ben maar één persoon en ik heb een groot doel voor ogen. Het zou perfect zijn als ik het online kanaal zou kunnen gebruiken om de 200.000 mensen die ik wil inspireren te bereiken.”

Design Criteria

De Design Criteria zijn op dit moment nog niet volledig, maar de hoofdkleuren worden waarschijnlijk blauw (businesslike, vertrouwen), groen (groei, inspirerend) en rood (mensen, passie)

Leave a Reply